‘'Een betere match met de coach zorgt voor sneller en meer inzicht’'

‘'Een betere match met de coach zorgt voor sneller en meer inzicht’'

Gingermood en TMA slaan de handen ineen om de match tussen coach en coachee en de coachsessies te optimaliseren. Het resultaat: Een efficiënter traject dat beter aansluit op de behoefte van de coachee.

''We delen onze kernwaarden: objectief, wetenschappelijk en persoonlijk”, verklaart Hein Piller de Bruijn van TMA de samenwerking met Gingermood. ''Zij zorgen op die basis voor een betere match tussen coach en coachee. Wij zorgen ervoor dat de coach de coachee beter leert kennen en kan beginnen met de juiste coachvraag.''

''Met TMA kun je sneller de diepte in, dat maakt het een waardevol instrument”, vult Dickey Pronk, directeur van Gingermood, aan. ''Er wordt meteen duidelijk welke ontwikkelpunten er zijn en dat is precies wat je nodig hebt als je mensen echt verder wilt helpen”.

Beter zorgen voor mensen

De samenwerking sluit goed aan op een nieuwe beweging in de HR-wereld, waar coaching volgens Pronk steeds vaker wordt ingezet als strategisch instrument. ''Voorheen was coaching vooral iets voor de high-potentials, mensen in de hogere regionen van de organisatie of voor mensen bij wie het water tot aan de lippen stond. Nu weerbaarheid, vitaliteit en het boeien en binden van medewerkers steeds belangrijker thema’s zijn geworden binnen organisaties, komt er meer aandacht voor de ontwikkeling en ondersteuning van alle medewerkers door middel van coaching.''

En ook, zo ziet Pronk: waar vroeger privé los van werk werd gezien, is dat steeds minder zo. ''Iemand die net een kind heeft gekregen, is door de slapeloze nachten misschien wat minder productief op het werk. Iemand die bijna met pensioen gaat, kijkt op een andere manier naar de toekomst. Nieuwe levensfases roepen ook weer nieuwe levensvragen op en het is goed om daar als maatschappij meer ruimte voor te maken. Als we meer en beter voor mensen zorgen, denk ik zelfs dat we de kosten in de gezondheidszorg naar beneden kunnen brengen.''

Kostenbesparing

De beweging gaat de goede kant op, ziet ook Piller de Bruijn. ''Waar het nog wel vaak fout gaat, is de match. Coaches worden aangeraden door andere coaches, of door andere coachees, maar dat wil niet zeggen dat diegene ook de juiste persoon is voor die coachee en zijn of haar coachvraag.''

Als je als bedrijf je interne coachpoule wil professionaliseren en wil zorgen voor een eerlijke match, is Gingermood volgens Piller de Bruijn de perfecte partner. ,,Als je juist gebruikmaakt van een externe coachpoule is ook niet altijd duidelijk wie de geschikte coach is. Bovendien heb je te maken met verschillende tarieven. Daardoor heb je als organisatie niet altijd goed inzicht en overzicht. Bij Gingermood weet je precies waar je aan toe bent en word je bovendien ontzorgd.”

Bij Gingermood zijn 150 coaches in Nederland aangesloten, maar het bedrijf heeft ook een internationale poule. Piller de Bruijn: ''Samen zorgen we voor een betere match en meer inzicht, maar ook voor kostenbesparing doordat het traject veel efficiënter is. Die combinatie is uniek.”