Wat kan talentgericht leidinggeven betekenen voor jouw organisatie?

Wat kan talentgericht leidinggeven betekenen voor jouw organisatie?

De training Leidinggeven aan talent! van TMA en dr. Mirjam Baars laat zien hoe managers hun medewerkers met talent in hun kracht kunnen zetten. Lees hieronder hoe leidinggevende Koen van Beurden dat doet in het onderwijs.

Het primair onderwijs kampt met een groot personeelstekort en veel verloop. Startende juffen en meesters verlaten het basisonderwijs vaak binnen drie jaar weer. Als redenen geven zij onder andere de hoge werkdruk en weinig doorgroeimogelijkheden. Als ze eenmaal juf of meester zijn, is er weinig om naartoe te groeien, zo lijkt het. Leidinggevende Koen van Beurden laat zien dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn, en hoe je het verschil kan maken door te werken op basis van talent.

20200610-TMO_TMI4525.jpg

Koen van Beurden is directeur van Kindcentrum De Groote Wielen in Rosmalen. Dit is een kindcentrum dat onderwijs, dus groep 1 tot en met 8, verbindt met een opvangorganisatie. ‘Kinderen worden hier vanaf 0 tot en met 13 begeleid in hun ontwikkeling. We proberen dit steeds meer te integreren. Daar heb je dus ook heel veel talenten van mensen voor nodig, om ze op elkaar in te laten spelen.’

Van Beurden houdt zich bezig met talentgerichte ontwikkeling, en ziet hier twee positieve gevolgen: ‘Enerzijds kunnen mensen het eigen talent zo effectief mogelijk ontdekken en benutten. Want er zijn talenten die nog niet aangeboord zijn. Op het moment dat je je daar bewust van bent, kun je ze gaan toepassen.’

Het andere aspect is werkgeluk, waardoor het gevoel van werkdruk afneemt: ‘Doordat je mensen op plekken zet waar ze zich heel goed kunnen ontwikkelen, ontstaat er werkgeluk. Doordat ze met veel meer plezier werken, valt het welbekende woordje werkdruk wat minder op.’

Op de vraag hoe Van Beurden dit concreet inricht, vertelt hij dat zijn organisatie werkt met teamleiders en specialisten, bijvoorbeeld op het gebied van Taal & lezen, gedrag of IT. Specialisten combineren vaak hun werk als leerkracht met hun specialisme: ‘De leerkracht staat dan voor twee of drie dagen voor de klas en is de andere dagen ambulant, waarin ze dus specialistentaken hebben. Daarnaast maakt de school gebruik van ontwikkelteams, bestaande uit leerkrachten. ‘Laatst hebben we bijvoorbeeld een nieuwe methode Begrijpend Lezen ingevoerd door het ontwikkelteam Taal en lezen. Die gaan dan kijken: welke methode past het beste bij onze visie?’

Gevraagd naar het effect van deze aanpak, noemt Van Beurden de grote toename van kennis, kwaliteit en know-how in de organisatie. ’Je haalt enorm veel kennis in school. De specialisten zijn allemaal vraagbaken. Als een leerkracht bijvoorbeeld een kind in de klas heeft die net uit het buitenland komt en nauwelijks Nederlands spreekt, dan weet de specialist, hoe je daarmee om moet gaan.’ Als de specialist die kennis niet heeft, heeft die een heel netwerk om zich heen om raad te plegen. De specialist krijgt ruimte om de benodigde structuren op te zetten en collega’s te coachen. Bijvoorbeeld door naar de didactiek van de leerkracht te kijken en welke verbetering daar mogelijk is. Zo vindt er een kwaliteitsslag plaats op allerlei fronten. Van Beurden zegt dat talentgericht werken hierin onmisbaar is: ‘Ook daarin heb je al die talenten nodig. Als een specialist weet, waar het talent van een bepaalde leerkracht ligt, kan die daarop sturen en het talent in de kracht zetten.’

Als tweede bijkomstigheid van het werken met talenten en specialismen, noemt Van Beurden een grotere gedeelde verantwoordelijkheid. ‘Het is veel meer een verantwoordelijkheid voor elkaar geworden. Je bent met zijn allen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen.’

Niet alleen de organisatie als geheel heeft baat bij talentgericht werken, juist voor individuele medewerkers kan het het verschil tussen blijven of vertrekken betekenen. Van Beurden vertelt over een traject met een medewerker die vastliep. ‘Ze werkte al langer in het onderwijs en kwam bij mij en zei: ‘Ik weet niet welke kant ik op wil.’ Dit leek Van Beurden een uitgelezen kans om een TMA Talentenanalyse te doen. De analyse en het gesprek daarover hadden groots effect, omdat de medewerker zich realiseerde: ‘Hier in het onderwijs zit ik op een te gekke plek, want mijn talenten en kwaliteiten liggen hier!’ De Talentenanalyse suggereerde dat het deze medewerker beter paste om individuele begeleiding op te pakken in plaats van voor de klas te staan. Van Beurden: ‘Dat vind ik dan heel mooi om te zien. In eerste instantie denkt een leerkracht: ik ben opgebrand in het onderwijs. Maar doordat je dan zoiets doet en daar met elkaar het gesprek over aangaat, komt zij eigenlijk heel enthousiast terug.’

Het was daarom dat de training Leidinggeven aan talent! precies paste in de ontwikkeling die hij met zijn team doormaakten. ‘In de training kreeg ik de bewustwording dat ik talentontwikkeling in het team kan toepassen, en hoe ik dat kan doen.’ De focus moet veel meer op de medewerker liggen: wat heeft die medewerker nodig? Hoe ziet een talentgesprek eruit? Hoe zou je dat kunnen vormgeven?’ De veelzijdige en praktische vormen in de training voor het voeren van een talentgesprek, inspireerden Van Beurden: ‘dat gaf mij een hele boost!’

De meerwaarde van de groep met managers waarmee hij de training volgde, is volgens Van Beurden groot. ‘Het leuke is, dat het mensen zijn uit andere sectoren. Daardoor word je geprikkeld.’ Dat de training niet onderwijsgerelateerd is, was daardoor een pluspunt: ‘Je kan juist veel leren van andere sectoren en hoe je dit kunt toepassen in het onderwijs. Je leert ook heel veel van hoe mensen de eigen organisatie hebben opgezet. Dus het is ook elkaar ontmoeten in de breedste zin van het woord.’

Van Beurden is enorm geïnspireerd om meer talentgericht leiding te geven, met hulp van TMA. ‘Wat ik mooi vind aan TMA is als je alle talenten in beeld hebt, dan zie je ook wat er ontbreekt. Dan kun je actief gaan zoeken naar iemand die juist andere talenten heeft, die misschien wel van meerwaarde zijn voor onze school. Zonder TMA weet je dat helemaal niet, en doe je alles heel erg op gevoel.’

Van Beurden heeft sinds zijn kennismaking met TMA altijd volop raakvlakken en toepassingen gezien: ‘Als je mensen in hun kracht wilt zetten, is het belangrijk om te weten waar de kracht dan ligt. Daar is TMA een goed instrument voor. Je wilt mensen op de juiste plek in de school of organisatie zetten. Het is zonde als talenten niet gebruikt worden terwijl ze er wel zijn. ’

Meer weten over de TMA Methode? Mail dan naar info@tma.nl

Wil je ook de training Leidinggeven aan Talent volgen? Meld je dan nu aan via trainingen@tma.nl