‘Echte aandacht geven aan zorgmedewerkers is hard nodig’

Elise Nieuwhof kent de zorg als geen ander, vanuit haar vakgebied - ze is hr-consultant - en als moeder van een kind met een verstandelijke beperking. Ze werkte mee aan de campagne TMA Zorgt voor de Zorg vanuit de overtuiging dat zorgverleners met de juiste aandacht een glimlach op hun gezicht én dat van hun cliënt kunnen toveren.

Elise Nieuwhof

Screenshot 2022-05-24 at 11.37.15.png

Elise Nieuwhof kent de zorg als geen ander, vanuit haar vakgebied - ze is hr-consultant - en als moeder van een kind met een verstandelijke beperking. Ze werkte mee aan de campagne TMA Zorgt voor de Zorg vanuit de overtuiging dat zorgverleners met de juiste aandacht een glimlach op hun gezicht én dat van hun cliënt kunnen toveren.

Middenin de coronaperiode stopte Nieuwhof na bijna tien jaar als manager bij zorginstelling ‘s Heeren Loo. Ze verleende mantelzorg aan een terminale vriendin, haar zoon - die het syndroom van Down heeft - ging uit huis en ze verhuisde ook nog haar moeder van 86 jaar. Daarna was het tijd om na te denken over wat ze zelf wilde: verder als zelfstandig hr-consultant. Intussen doet ze verschillende opdrachten. Daaronder het flexibiliseren van de instroom bij Sherpa, organisatie voor begeleiding en behandeling van mensen met een verstandelijke beperking.

Kwaliteit zorg omhoog
Ze mag zich tegenwoordig ook TMA Professional noemen, want die training heeft Nieuwhof tussen de bedrijven door nog gedaan. Voor TMA Zorgt voor de Zorg voerde ze TMA-gesprekken met een flink aantal zorgverleners. “In de coronaperiode, dus niet live”, vertelt ze. “Toch was er bij elk gesprek binnen een kwartier intimiteit. Dat gaat bijna vanzelf als je samen praat over iemands ‘gereedschapskist’ en wat voor mooie dingen hij of zij daarmee kan doen. Ik vond het echt prachtig om gesprekken te voeren over welke talenten iemand kunnen helpen om dromen te verwezenlijken.”

Prachtig, maar ook vooral nodig, benadrukt ze. “Ik ben zelf eens manager geweest van 120 mensen, terwijl ik 28 uur in de week werkte. Hoe graag je ook wilt, je kunt dan niet aan iedereen de juiste aandacht geven. Dat probleem hebben meer managers in de zorg. Terwijl kwalitatieve aandacht kunnen geven aan medewerkers zo nodig is om die mensen te behouden voor het vak. Als zij worden gehoord en gezien, gaat de kwaliteit van de zorg die ze bieden omhoog. Die kwaliteit zit ‘m namelijk in dat moment dat je als zorgverlener contact hebt met een cliënt en je daar allebei een fijn gevoel aan overhoudt.”

Positieve impact maken
“Er wordt ontzettend hard gewerkt aan de instroom in de zorg en dat is goed, maar de uitstroom is onverminderd hoog”, zegt Nieuwhof. “Zorgorganisaties hebben met talentmanagement en een tool als de TMA Methode een middel in handen om zich meer te richten op de specifieke talenten van hun medewerkers. Medewerkers voelen zich zo meer gehoord en gezien en staan blijer op de werkvloer. Daar zie ik een mooie kans voor TMA. Met behulp van de TMA Talentenanalyse kun je medewerkers op een positieve manier de juiste individuele aandacht geven.”

Positieve feedback en kwalitatieve aandacht zijn wat haar betreft sleutelwoorden. “We hebben best een calvinistische cultuur, waarin we snel vertellen wat iemand fout doet. Het is veel mooier om te benoemen waar iemands kwaliteiten liggen en wat diegene daarmee kan. Dat levert unieke gesprekken op. Ieder mens is tenslotte uniek! Zo’n gesprek om inzicht te krijgen in je persoonlijkheid en de ruimte krijgen om je talenten te ontwikkelen, gun ik iedere zorgmedewerker. Want als die medewerker met een glimlach rondloopt, heeft dat zo’n positieve impact op dat ene contactmoment met een cliënt of verwant.”