Talentmanagement bij Abovo Maxlead

Screenshot 2022-10-19 at 14.02.17.png

'Iedereen is perfect in de juiste setting'

Happy cows give more milk

Het is een gevleugelde uitspraak die Kristin Mellink van Abovo Maxlead graag gebruikt. En een waarheid als een koe. Maar hoe krijg je van die tevreden en productieve medewerkers? Human Capital Coach Mellink en COO Erik Jan Reijenga vertellen.

Kristin Mellink werkt al zestien jaar bij online marketingbureau Maxlead (officieel Abovo Maxlead sinds de overname door mediabureau Abovo Media in 2019), waarvan de afgelopen acht jaar als Human Capital Coach. Mellink: “Het feit dat we een coach in huis hebben, is intussen een van onze key selling points.”

Terecht, vindt Erik Jan Reijenga. “Ik denk dat talentmanagement bij heel veel bedrijven nog niet top of mind is. Terwijl iedereen nu wel weet dat het mensen allang niet meer om salaris gaat, maar veel meer om hoe ze zich voelen en wat ze nodig hebben om te kunnen groeien. Je moet een omgeving creëren waar mensen graag willen zijn.”

Voor iedereen duidelijk

Maxlead werkt sinds vier jaar met de TMA Methode. “Eerlijk gezegd kende ik de methode al langer en had ik er al wat elementen uitgehaald”, vertelt Mellink. “Ik vond het zo’n inspirerend verhaal over drijfveren en competenties, dat ik zelf al eens op basis daarvan een beoordelingsformulier voor onze medewerkers maakte. Maar al snel wist ik: als je talentmanagement goed wilt implementeren in je bedrijf, moet je het ook officieel en professioneel aanpakken.”

Alle Maxlead-medewerkers hebben intussen een assessment gedaan en de rapporten worden gebruikt voor persoonlijke ontwikkelgesprekken. En om medewerkers te matchen met functieprofielen die zijn opgesteld met onderscheidende competenties per functie. “Voorheen hadden we geen functieprofielen”, zegt Mellink. “Nu is voor iedereen duidelijk: dit is wat er van je wordt verwacht. Want we weten nu waar iemand aanleg voor heeft en wat juist veel energie kost.”

DPixKMZRhMYyVRJX.jpeg

Geen heilige graal

Iedereen is perfect, maar wel in de juiste setting. “Gesprekken voeren, is makkelijker geworden nu het vanuit de positieve psychologie van TMA gebeurt”, zegt Mellink. “Wil iemand doorgroeien naar een leidinggevende functie, maar ligt dat diegene niet zo? Dan kunnen we dat nu in een gesprek nog beter onderbouwen. Tegelijkertijd is het geen heilige graal. Als jij het echt graag wilt, zeggen we gerust: je drive is er, dus ga ervoor, ook al kost het je veel energie.”

Ook onderling geven mensen elkaar makkelijker feedback en praten ze over wat ze ligt en wat misschien minder, ziet Mellink. “Er is veel meer tolerantie voor de uniekheid van ieder individu. Teamsessies en de 360 Graden Feedback - bedoeld om ontwikkelsuggesties voor jezelf uit te halen - hebben daarin veel gedaan. Pas vroeg een manager - voor wie plannen en organiseren veel energie kost - aan zijn team wie daar wel energie van krijgt. Nu ondersteunt een collega hem hierbij.”

De rode draad

Naast dat men meer inzicht heeft in elkaars en andermans drijfveren en competenties, wordt TMA ook ingezet in de sollicitatieprocedure tussen het eerste en tweede gesprek. COO Reijenga: “De kandidaatreis begint bij de werving en houdt wat ons betreft pas weer op als iemand weggaat. TMA is daarin de rode draad. We kunnen daardoor beter selecteren en nemen dus vaker de juiste mensen aan. Door het inzicht in de kandidaten kunnen we ze vervolgens beter matchen op functies.”

Hoewel bij Maxlead talentmanagement, met TMA als tool, al helemaal onderdeel is van de bedrijfsstrategie, was het bij Abovo Media nog niet bekend. Mellink en Reijenga konden het bedrijf waardoor ze zijn overgenomen snel overtuigen van het belang van op deze manier kijken naar je mensen. Intussen zijn bij bijna alle Abovo Media-medewerkers TMA Talentenanalyses afgenomen. “Ze waren het niet gewend”, zegt Mellink. “Maar intussen zien ze de meerwaarde van people first.”

Gewaardeerd en betrokken

Voor Mellink ook weer een extra uitdaging, want waar ze eerst Human Capital Coach van 80 mensen was, zijn dat er nu 220. Ze kreeg eerder hulp van Reijenga, die net als zij TMA Professional is, en werkt nu samen met een andere gecertificeerde collega. “Natuurlijk zou ik zonder een tool als TMA mijn werk wel kunnen doen, maar het maakt me zeker een stuk effectiever. Het helpt me begrijpen waarom iemand een specifieke vraag heeft. Mensen kennen zichzelf dankzij het instrument ook beter. Dat maakt het makkelijker om het gesprek over talenten en ontwikkelpunten te voeren.”

Reijenga noemt TMA ‘de juiste tool om mijn doel te bereiken’. “Ik zie het als mijn doel om deze club van 220 mensen - mensen die graag voor ons bedrijf willen werken - te hebben en houden. Daarvoor moet je vertrouwen geven en zorgen voor een bedrijfscultuur waarin mensen zich kwetsbaar durven opstellen en feedback durven geven. Je kunt alleen goed bouwen aan een organisatie met mensen die het beste uit zichzelf halen. Als mensen zich gewaardeerd en betrokken voelen, zijn ze loyaal.”

Succes rust op drie pijlers Keiharde cijfers hebben ze niet, ook omdat de overname en de COVID-19-pandemie voor allerlei veranderingen hebben gezorgd in de afgelopen twee jaar. “Ons ziekteverzuim is zoals altijd laag en de omzet is gestegen, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat dat ligt aan ons talentmanagement”, zegt Reijenga. “Ik durf wel te stellen dat we het terugzien in de productiviteit. We krijgen mensen dankzij TMA sneller up to speed, omdat we de juiste mensen aannemen en veel beter inspelen op talenten die goed passen bij de job. De winst zit ‘m ook in dat we nauwelijks recruiterkosten maken, omdat het zelden gebeurt dat mensen snel weggaan omdat ze toch niet op hun plek zitten. En we zijn beter geworden in het opbouwen van klantrelaties en klantbehoud.”

Mellink ziet: minder conflicten, meer enthousiasme, mensen die prettiger samenwerken en openstaan voor feedback en een betere werksfeer. En ze krijgt terug dat mensen geloven dat er echte aandacht is voor de ontwikkeling van medewerkers. “Onze manier van kijken, denken en werken wordt omarmd”, zegt ze. “Het succes van onze organisatie rust op drie pijlers. Hebben we leuke en nieuwe klanten, hebben we genoeg kennis en zorgen wij goed voor onze mensen? Als je dat laatste niet doet, heb je straks niet genoeg kennis in huis en geen klanten. Zo bekeken zou je kunnen zeggen dat TMA medeverantwoordelijk is voor een deel van ons succes.”