5 vragen aan Stijn Statz

5 vragen aan Stijn Statz

TMA heeft een groot partnernetwerk waarmee we intensief samenwerken. Onze partners zijn belangrijk voor onze klanten én voor onszelf. Daarom stellen we graag onze partners aan je voor aan de hand van 5 vragen. Dit is het interview met Stijn Statz, managing director van Reflective, The People Performance Agency en service partner voor de sector zakelijke markt binnen TMA.

Wie ben je?

Ik ben Stijn Statz, managing director en een van de vier oprichters van Reflective. In deze rol ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en commerciële groei van ons bedrijf. Denk aan sales en marketing, maar ook het ontwikkelen van nieuwe business en strategische partnerships behoren tot mijn portfolio. Daarnaast ben ik ook druk bezig met het Keurmerk Talentontwikkeling, waar we mede-organisator van zijn.

Hoe ben je met TMA in aanraking gekomen?

Ik werkte bij social media bureau Your Social als business development director toen we in 2016 onderdeel werden van Oxyma. Dit bedrijf maakte al jaren succesvol gebruik van de TMA methode voor hun talentmanagement en daarom gingen ook wij hiermee aan de slag. In eerste instantie had ik er niet zoveel mee, omdat mijn focus vooral lag bij mijn commerciële doelen en niet bij de interne organisatie. Maar toen ik een meer leidinggevende rol kreeg, ontdekte ik de enorme waarde van TMA. En vooral ook hoe leuk het is om mensen hiermee te kunnen helpen hun talenten te ontwikkelen.

Waar liggen jouw talenten?

Ik neem graag de leiding. Dat had ik als kind al. En dat is ook de reden dat ik graag de aanvoerder ben bij Reflective. We zijn het bureau gestart met vier oud-collega’s die elk hun eigen rol hebben, maar wel vanuit een gezamenlijke drive om mensen gelukkiger te laten zijn in hun werk. Het leuke is dat we de TMA methode ook zelf gebruikt hebben om ons team te vormen en dat dit mooi bevestigde dat onze talenten heel complementair zijn aan elkaar. Een ander talent van mij is ‘grensverleggend’. Ik ontwikkel graag nieuwe mogelijkheden en toepassingen, ook als het bijvoorbeeld gaat om de TMA methode. Zo ben ik nu bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden om bij grotere organisaties data uit de individuele TMA analyses op metaniveau te gebruiken om de strategische koers van een bedrijf te helpen bepalen. Dat doe ik niet alleen, maar samen met TMA. En zo komen we ook bij mijn derde talent, en dat is ‘verbindend’. Ik verbind graag mensen met elkaar om samen te werken aan nieuwe dingen en waarde te creëren. Dit is ook het talent waarin ik nog wel wat meer zou willen ontwikkelen. Nog beter doorvragen waar bij de ander de behoeften liggen en nog beter de link leggen tussen verschillende talenten om elkaar te versterken.

Waarom hebben jullie gekozen voor een partnerschap met TMA?

Onze tagline is ‘The People Performance Agency’. Dat sluit perfect aan bij waar TMA voor staat. Daarbij is ook de persoonlijke klik met de mensen van TMA heel goed. We staan open voor elkaars ideeën en feedback, waardoor we samen beter worden. Met name voor de ‘people’-kant gebruiken wij de tools van TMA om invulling te geven aan onze dienstverlening. Dat is altijd een combinatie van technologie en consultancy. Daarnaast werken we ook samen met andere partners (zoals bijvoorbeeld STYR voor functiewaardering en beloning) die complementair zijn aan TMA.

Hoe zie jij de samenwerking met TMA nu en in de toekomst?

Ik denk dat TMA en Reflective elkaar precies op het juiste moment hebben gevonden om vernieuwing te brengen in de wereld van talentmanagement. Wij zijn natuurlijk een club met een achtergrond in digitale marketing en kijken met die blik naar de materie. Ik zie veel toekomst in de mogelijkheden om meer datagedreven te werken. De TMA analyses bieden immers een schat aan informatie op allerlei niveaus. Daarnaast denk ik dat we onze voet nog beter tussen de boardroomdeuren moeten zien te krijgen. Op hr-niveau is men inmiddels wel overtuigd van het nut en de noodzaak van talentmanagement. Maar dat je hiermee de prestaties van je gehele organisatie kunt verbeteren, daar moeten veel CEO’s en directievoorzitters nog van overtuigd worden. Ook daarin wil ik graag samen optrekken met TMA.