Te veel werk en te weinig personeel: talentmanagement biedt uitkomst

Te veel werk en te weinig personeel: talentmanagement biedt uitkomst

Wie is de servicemonteur van de toekomst? Trainer/coach en talentmanager Frits Slingerland doet er onderzoek naar. Goede monteurs zijn namelijk gewild én schaars, dus wil hij - samen met TMA - in beeld krijgen waaraan deze ‘doeners’ behoefte hebben. “Talentmanagement is hard nodig in deze markt als je mensen wilt aantrekken en behouden.”

De tijd dat bedrijven makkelijk aan servicemonteurs konden komen, is allang voorbij. Het aanbod van werk is erg groot en veel bedrijven kampen met een personeelstekort. Daardoor blijft er zelfs werk, en dus inkomsten, liggen. Niet alleen dat is zonde, vindt Slingerland, partner en medeoprichter van de HDLG Groep BV. “Het kost ook geld als je de mensen die je binnenhaalt niet kunt behouden.”

 

Cultuurverandering

Maar hoe doe je dat, vakmannen en -vrouwen vinden en ervoor zorgen dat je ze zeker een jaar of vier aan je kunt binden? “Het antwoord ligt in het onderzoeken wie de servicemonteur van de toekomst nu precies is. Waar heeft die man of vrouw behoefte aan? TMA is een geweldige sleutel om dat uit te zoeken, juist omdat het uitgaat van positieve psychologie. Als je ontdekt wat de drijfveren zijn van je medewerkers en wat hun voorkeursgedrag is, kun je ze op de lange termijn veel beter begeleiden en ze bieden waarvan ze energie krijgen vanuit hun drijfveren en talenten.”

 

Daar is óók een cultuurverandering voor nodig, zegt Slingerland. “Als werkgever moet je toegevoegde waarde kunnen bieden naast alleen maar een goed salaris. Iedereen wil: leuk werk, een goede sfeer binnen de organisatie en zich gezien en gewaardeerd voelen. Maar de jongere garde wil weer andere dingen dan de generatie ervoor, zoals hun werk- en privéleven anders indelen met bijvoorbeeld eens een papa- of mamadag. De cultuur is er daar nog niet naar.”

 

Andere aanpak

Slingerland noemt de medewerkers in een sector als de servicebedrijven, maar bijvoorbeeld ook in de zorg, de ‘doeners’. Hij kent ze maar al te goed. Zelf studeerde hij elektrotechniek en is hij als ondernemer actief geweest met medische apparatuur en verpleegkundige hulpmiddelen, voordat hij als trainer/coach en talentmanager aan de slag ging. Het ondernemen en coachen past bij hem. “Ik zit hoog in mijn energie, heb een hoge afwisselingsbehoefte, een hoge empathie en ben zeer doelgericht.” De servicemarkt vindt hij nog altijd leuk. “Ik ken de markt, spreek de taal en kan de cultuur doorgronden.”

 

Hij ziet dat de doelgroep, denk aan monteurs of planners in de logistiek, nog te weinig aan bod komt bij TMA, dat zich meer op HBO’ers richt. “Daar willen we samen verandering in brengen. Het vereist een iets andere aanpak om deze praktisch opgeleide mensen aan te spreken en goed aan te sluiten op hun werkomgeving en wat ze boeit en bindt aan een bedrijf. Het is goed om in beeld te krijgen hoe het in de praktijk werkt. We gaan naast het onderzoek pilots draaien en een masterclass strategisch talentmanagement voor servicebedrijven geven.”

 

Alleen maar winst

Hoewel Slingerland ziet dat de sector in beweging komt, komt er volgens hem pas echt een omslag als directies en hr-afdelingen durven te veranderen. Men denkt nog vaak dat talentmanagement veel tijd kost en gedoe oplevert, maar het tegenovergestelde is waar, zegt Slingerland. “Je integreert het in het dagelijks werk, legt de regie voor een groot deel bij de monteur zelf en dan bespaart het je tijd. Als je een monteur die je net hebt ingewerkt na een jaar kwijtraakt of als iemand door hoge werkdruk uitvalt, kost dat geld. Als je iemand langer aan je kunt binden en gezond kunt houden, levert dat een bedrijf veel op.”

Meedoen aan het onderzoek of meer informatie over talentmanagement in de servicemarkt? Mail naar frits.slingerland@hdlg-groep.nl